DENGAN OVO & GOPAY ? ATAU VIA PULSA ? AYO RASAKAN !! BERMAIN JUDI ONLINE FAIR PLAY NO.1 SEINDONESIA !! HANYA DI POKER757 !!.

Jambatan Sangat Panjang Di Atas Muka Bumi

No Comments

Jambatan Sangat Panjang Di Atas Muka Bumi 

ZONAKONSPIRASI- Jambatan adalah pada salah satunya langkah buat menghubungkan pada lokasi-lokasi atau menyambungkan bandar yang terpisah oleh bentuk muka bumi seperti laut. 

Dengan mengembangnya tehnologi manusia, jambatan sekarang makin mutakhir serta dapat dibina dengan demikian patut. Justru, banyak jambatan di semua dunia dibina dengan jarak yang tersangat panjang atas faktor-faktor spesifik. 

1. Jambatan Grand Danyang–Kunshan - China 


Dibina pada tahun 2006 serta di buka 4 tahun lalu pada 2010, jambatan ini ialah sebahagian dibanding projek Keretapi Berkelajuan Tinggi Beijing-Shanghai. 

Jambatan Grand Danyang Kunshan ini beroperasi diantara Shanghai iaitu ibu kota kewangan China serta Nanjing, bandar jiran dengan lokasi metro berpenduduk lebih dibanding 30 juta orang. 

2. Jambatan Changhua-Kaohsiung - Taiwan 


Ada di posisi ke-2 dalam senarai jambatan terpanjang dalam dunia ialah Jambatan Changhua-Kaohshing yang terdapat di Taiwan, dengan jarak 157.3 km. iaitu kurang lebih dari bandar Alor Setar, Kedah ke Bagan Serai, Pulau Pinang. 

Siap dibina pada tahun 2007, jambatan ini adalah jambatan sangat panjang dalam dunia hingga tahun 2010 serta ialah pada salah satunya perolehan terunggul kerajaan Taiwan. 

3. Jambatan Grand Cangde - China 


Jambatan Grand Cangde yang terdapat di China adalah satu kembali jambatan yang disebut sebahagian dibanding projek Keretapi Berkelajuan Tinggi Beijing-Shanghai. 

Siap juga dibina pada tahun 2010, jambatan dengan jarak 115.8 km. ini dibina dengan tehnologi anti-gempa bumi dimana hampir 3,100 tiang yang dibina menjadi dukungan. 

4. Jambatan Grand Weinan Weihe - China 


Jambatan berjarak 79.7 km. ini ialah sebahagian dibanding Kereta Api Berkelajuan Tinggi Zhengzhou-Xi'an yang menghubungkan Zhengzhou serta Xi'an di China. 

Sesudah tuntas dibina pada tahun 2008, dia adalah jambatan terpanjang dalam dunia akan tetapi kemudiannya ditangani oleh dua jambatan baru dibanding serangkaian Keretapi Berkelajuan Tinggi Beijing-Shanghai yang siap pada tahun 2010. 

back to top